سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سنگ نما

نمای ساختمان از جمله سازه هایی است که بیش از سایر قسمت های ساختمان در برابر عوامل جوی و سایر عوامل خارجی قرار می گیرد . سنگ نما که در ساختمان به کار می رود یکی از عامل های تعیین کننده در استحکام و زیبایی ساختمان بوده و باعث افزایش عمر مفید آن ها هستند . از جمله ویژگی هایی که یک سنگ نما خوب باید داشته باشد این است که :

1.     باید دارای مقاومت در برابر باران باشد یعنی اینکه در صورت ریزش باران عناصر تشکیل دهنده سنگ با آب ترکیب نشوند و صاب و جلای سنگ را از بین نبرند‌ .

2.     سنگ هایی که در ارتفاع نصب می شوند باید دارای خلل و فرج باشند تا در نتیجه ملات و دوغابی که در پشت سنگ نما ریخته می شود محکم به سنگ بچسبد و استحکامی دو چندان به این ترکیب بدهد چراکه به دلیل عوامل مختلف امکان جدایی سنگ از دیواره نما زیاد است و ممکن است بر سر رهگذران و خودرو ها بیوفتد . یکی از سنگ هایی که دارای این ویژگی است سنگ تراورتن است.

3.    سنگ نما خوب باید دارای طرح و رنگ متنوع باشد و ظاهری زیبا و شیک داشته باشد تا بتواند جلوه ساختمان را لوکس و زیبا کند چرا که این سازه در معرض دید همگان است و رهگذران می توانند ان را ببینند

4.      دارای طول عمر بالای باشد و فرسایش نبیند و همچنین رنگش در طولانی مدت از بین نرود .

5.     به راحتی بتوان آن را صیقل و برش داد .

6.     از مقاومت خمشی و کششی خوبی برخوردار باشد.

البته این نکته را هم باید در انتخاب سنگ نما در نظر گرفت که باید بر اساس موقعیت آب و هوایی انتخاب شود . مثلا در مناطق سردسیر که احتمال بارش برف و یخبندان در آنها وجود دارد باید از سنگ هایی استفاده شود که تخلخل کمی دارند زیرا یخبندان سبب متلاشی شدن سنگ خواهد شد. علاوه بر آن در مناطقی که مدام طوفان های شن رخ می دهد سنگ در معرض سایش قرار گرفته و عمر آن کوتاه می شود.